تراتيــل الكنيســه

++سلاااااام ونعمه++
* منتدي تراتيل الكنيسه يرحب بك عزيزي الزائر ويدعوك للانضمام الي أسره المنتدي لتزيدنا سرورا
فستجد كل ما تبحث عنه هنا باذن المسيح
الاداااااااااااااااااااااره

انضم إلى المنتدى ، فالأمر سريع وسهل

تراتيــل الكنيســه

++سلاااااام ونعمه++
* منتدي تراتيل الكنيسه يرحب بك عزيزي الزائر ويدعوك للانضمام الي أسره المنتدي لتزيدنا سرورا
فستجد كل ما تبحث عنه هنا باذن المسيح
الاداااااااااااااااااااااره

تراتيــل الكنيســه

هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

كل ما يخص طقس الكنيسه والالحان والترانيم والافلام الارثوذكسيه

منتدي تراتيل الكنيسه

مسرحيه لعيــــــــــــــــــــــــــــد الام

admin
    Admin

مسرحيه لعيــــــــــــــــــــــــــــد الام Empty مسرحيه لعيــــــــــــــــــــــــــــد الام

مُساهمة من طرف admin الجمعة مارس 19, 2010 5:32 pm

بسم الاب والابن والروح القدس اله واحد امين

منتدي تراتيل الكنيسه يقدم اسكتش(منقول)

بمناسبه عيدالام
    مسرحيه بدون مقابل

الشخصيات

ابانوب
    مينا
    جورج
    هاني
    الام

تبدأ المسرحيه علي مينا وامه يدخلان الي الصاله " المسرح "

مينا : يلا عاوزة حاجه انا ماشي بقي
    الام : رايح فين يا مينا في الوقت المتأخر ده هتخرج حالا الساعه عدت 1 بالليل
    مينا : نعم هو انا عيل صغير هتقوليلي رايح فين انا حر يا ستي
    الام : هو انا علشان خايفه عليك ابقي بقولك انتا عيل
    مينا : عاوزة ايه حالا انا هخرج ومش كل شويه تفضلي تقوليلي الكلام ده
    الام : يبني اسمعني انا خايفه علي مصلحتك
    مينا : يعني هو انا مش عارف مصلحتي يعني انا اهبل ولا ايه افضلي انتي كل شويه ضايقيني بكلامك ده خنقتيني يا شيخه انا ماشي
    الام : يبني بس استني مينا .. مينا
    " يخرج مينا مسرعا وهو في قمه الغضب "
    وتبكي الام علي ابنها ثم تقول :-
    الام : يارب احفظهولي وخلي بالك منه يارب متحاسبهوش علي اللي هو بيعملوا معايا . يارب السكينه سرقاه يارب انا نفسي بس اشوفه منتبه في حياته ودروسه علشان يكبر ويبقي حد كويس ويتجوز واشوف ولاده نفسي يارب يروح الكنيسه ويتناول يارب خليك معاه يارب واحفظه ليا من كل شر
    " ثم تبدأ في الصلاه " بسم الاب والابن والروح القدس ............."

المشهد التاني يبدأ علي مجموعه اصدقاء يجلسون مع بعض يتبادلون اطراف الحوار يلقون علي بعض الدعابات ثم يرن هاتف احدهم وهو مينا
    مينا : ألو
    الام : ايوة يا مينا انتا فين يا حبيبي
    مينا : طب ثواني كده " ثواني يا جماعه وجاي"
    ثم يعاود الحديث في التليفون
    مبنا : إيه عاوزة ايه
    الام : انتا فين يا مينا إتاخرت ليه يبني بقالك اسبوع برا البيت ومش عارف انتا فين ؟
    مينا : هو أنا عيل صغير علشان كل شويه تتصلي بيا كده
    الام : هو انا علشان بطمن عليك تبقي عيل صغير
    مينا : بس لما تفضلي كل شويه تفضلي تزني علي دماغي كده وانتا فين بتعمل ايه اتاخرت ليه كده مبقاش عيل صغير علي فكره بجد انا اتخنقت من تصرفاتك دي وبردو قبل ما انزل عملتي نفس الحكايه بقولك ايه اقفلي انا مش جاي وهرجع بمزاجي

ويغلق الهاتف فجاه

ثم يعود الي اصحابه

مينا : ايه يا جماعه كنا بنقول ايه ؟
    ابانوب : ايه يبني صوتك كان عالي ليه كده ومين ده اللي انتا مخنوق منه كده
    مينا : امي يا عم كل شويه انتا رايح فين وخارج ليه والمزاكره لحد ما زهقت بجد يا جماعه انا عاوز اسيبلها البيت وامشي

هاني : يعني لو مشيت من البيت هتروح فين
    مينا : علي رايك ياريت لو هي اصلا مكنتش موجوده عارف انتا لو تختفي من حياتي بقي في قمه السعاده مش هتفضل بقي تقولي كل شويه الكلام الرخم بتاعها ده

ثم يبدأ صديقه جورج في البكاء

يتكلم مينا ويساله

مينا : ايه يبني فيه ايه بتعيط ليه ؟
    جورج : في الوقت اللي انتا فيه بتعمل في امك الكلام ده ونفسك امك متبقاش موجوده اصلا انا بس بتمني اشوفها ولو مرة واحده نفسي بس اشوفها واقولها اسف علي اي حاجه انا عملتها زعلت مني فيها

مينا : يا جورج انتا حاجه وانا حاجه

جورج : انا امي ماتت وانا صغير ماتت في الوقت اللي كنت نفسي فيه تحضني وتضمني بايديها زي بقيت الاطفال
    وانا صغير كنت بشوف اصحابي معاهم امهم ماسكين في ايديهم والحنيه في عنيهم لو اي حد فيهم حصلوا حاجه امه كانت بتقوم تجري عليه
    وانا اتحرمت من كل ده مكنش عندي ام تحضني وتخاف عليا
    حتي لما كبرت وكبرت مشاكلي معايا كنت دايما ببقي نفسي ام تبقي موجوده جنبي أحكيلها مشاكلي وهي تسمعني ولما اكون تعبان من مشاكل الدنيا علي الاخر اترمي في حضنها وافضل ابكي وهي تطبطب عليا بحنيه وتواسيني وتحاول تنصحني اعمل ايه

هاني : خلاص يا جورج هو انتا يعني كنت عملت حاجه تزعلها منك

جورج : لا ده انا حتي ملحقتش اشوفها وانا كبير علشان اشوف حنانها زي كل الامهات
    عارفين كان نفسي في ايه ؟
    أبانوب : ايه يا جورج ؟
    جورج : عيد الام اهه كمان كام يوم كان نفسي اجيب ليها هديه واقولها كل سنه وانتي طيب وابوس ايديها واقولها شكرا يا ماما علي حنانك ليا
    وشكرا علي كل حياتك اللي كنتي عايشاها علشاني .. ياااه ياحبيتي يا امي نفسي اشوفك ولو لحظه بس... وحشاني اوي ياامي
    "يترمي في حضن ابانوب"
    ابانوب : خلاص يا جورج ما تعملش يبني كده انتا اي نعم عشت من غير ان لكن كان العدرا امك معوضاك و حافظاك من كل شر وحضناك دايما بحنانها

مينا : ياااه قد يا جورج حسستني اني اعمي قد ايه يا جورج انا كنت غلط في كل حاجه بعملها يعني انتا حاس بده كله وطول عمرك كان نفس يبقي ليك ام تخاف عليك وتحضنك وانا عملت ده في امي
    في الوقت اللي فيه انتا كان نفسك تحضن امك انا كنت بزعق معاها وفي الوقت اللي كان نفسك تبوس ايديها كنت انا بخليها تبكي عليا وبسيبها بالايام لوحدها كانت دايما بتنصحني وانا كنت ببعد عنها لما كنت ببقي تعبان ومريض كانت بتسهر جنبي تبكي وتصلي علشاني ان ربنا يشفيني كنت بسغرب اوي وانا صغير علي عياطها علشاني لكن حالا بس عرفت قد ايه هي كانت بتحبني
    يا حبيبتي يا امي يا حبيبتي قد ايه كنت تايه ومش شايف كل الحنان ده منك
    انا فعلا ناكر للجميل

هاني : ازاي بس احنا مش بنحس بكل الحنان ده من الام الا بعد فوات الاوان وبعد ما بنكون جرحناهم كتير اوي

ابانوب : وليه فات الاوان ليه لسا الوقت قدامك قوم يا مينا وروح ليها في البيت واعتذر ليها علي اللي انتا عملته ده
    جورج : قوم يامينا صدقني كل حاجه في الدنيا دي ممكن تكون مزيفه الا حنان الام بجد مش بيكون علشان مصلحه وعلشان هما عاوزين حاجه بس بجد بيكون حنان بدون مقابل

يلا بينا

المشهد التالت في البيت عند مينا "
    يدخل مينا واصحابه وامه مش في البيت
    مينا : يا ماما انتي فين ماما ... اكيد زعلت مني وسابت البيت
    ابانوب : يعني كان لازم تزعق معاها
    مينا : انا غلطان يا امي يا تري رحتي فين بس يارب علي قد صلاتها ليك علشان ابقي انا حد كويس وعلي قد حنيتها عليا رجعها ليا يارب صدقني انا هبقي حد كويس وهصلي وهروح الكنيسه ومش هزعلها مني تاني ابدا بس ترجع تاني
    " تدخل الام من الباب "
    الام : مينا انتا جيت
    مينا : " مقبلا يد امه ويقول "
    مينا : ماما انتي كنتي فين انا الفتكرتك زعلتي مني وسبت البيت
    الام : لا يا حبيبي انا عمري ما ازعل منك ابدا ده انتا ضنايا
    مينا : يااه حنينه اوي يا امي قلبك حنين اوي عليا وانا مكنتش شايف ولا واخد بالي من كل الحنيه دي
    الام : يبني انا بس عايشه لمين الا علشانك انتا ده انتا ابن بطني ومليش حد غيرك

مينا : سامحيني يا امي علي كل حاجه عملتها في حقك غلط النهارده او امبارح او اي يوم اي غلطه انا غلطتها فيكي سامحيني انا عارف ان انا مستهلش انك تسامحيني لكن بردو عارف ان قلبك كبير حنانك يكفي العالم كله بلاش تزعلي من وارضي عليا في الوقت اللي انتي كنت خايفه عليا انا كنت بقاابل ده بكل قسوه مني
    الام : مسامحاك يبني راضيه عليك طول عمري بس لازم ربنا كمان يرضي عليك صليله علشان يقبل توبتك
    مينا : حاضر يا ماما هصلي وهروح الكنيسه ياريت تقبلي مني الهديه البسيطه دي بمناسبه عيد الأم

الام : شكراً يا حبيبي تعيش وتجيبلي بس يبني انا كل اللي كنت بترجاه من الدنيا اني اشوفك ماشي في طريق ربنا وعارف طريق الخير فين وتكون سعيد في حياتك . انا دعيت ربنا انه يحفظك ويرجعك ليا واديه اهه نفس وعده معايا شكرا ليك يا رب انك رجعتلي ابني وعرفته طريقك
    مينا : يا امي دول اصحابي وهما اللي رجعوني ليكي وعرفوني قد ايه انا كنت غلطان
    الام : تعالوا يا ولاد كلنا نصلي وندعي ربنا
    يارب شكرا ليك علي انك رجعت مينا ابني ليا وكنت معاه لحظه بلحظه حاميه بملائكتك من كل شر. يارب خليه معاك علي طول وخليك جنبه وكمان اصحابه خليهم جنبك ونورلهم طريق الخير ابعد عنهم طريق الشر
    غير ابنى زى مغيرت القديس اغسطينوس ابن الدموع
    ترنيمه .......................

الوقت/التاريخ الآن هو الخميس مارس 28, 2024 11:20 am